Innovatie Award voor Recreatie

De RIEM Innovation Award voor het onderdeel Marketing gaat dit jaar naar IntoTheMinds.

Marketing gaat natuurlijk bijna volledig over strategieën om de wereld te veroveren. Echter IntoTheMinds besloot dat je helemaal geen nieuwe producten moet ontwikkelen om vernieuwend te zijn. In hoofdzaak moet je leren uit de fouten van je voorgangers en te focussen op wat beter kan. Het belangrijkste is het bestuderen van wat de grootste ergernissen zijn van de doelgroep. Zo deden ze een onderzoek naar de PastaBox. Het concept van voeding in een kartonnen omhulsel bestaat al reeds meer dan 10 jaar. Nog steeds is deze innovatie aanwezig in onze maatschappij omwille van zijn gebruiksgemak. Toch werden al vlug enkele nadelen duidelijk bij deze ontwikkeling. Zo werd de gezondheid van het systeem in vraag gesteld, maar gelukkig voor de verdere ontwikkeling was er reeds een tendens van snelheid en hierdoor speelde de industrie hier massaal op in. Een ander nadeel was de houdbaarheid van het product, zo wordt de houdbaarheid beperkt tot het product die het eerst vervalt. Er is dus geen sprake van een culinair hoogstandje. Een laatste nadeel was de magere beveiliging tegen de verspreiding van warmte.Je handen konden zich wel eens aan de verpakking verbranden.

Samen met de oprichter werd gedurdende de laatste drie jaar gewerkt aan deze ergernissen en zo onstond een nieuwe revolutie: "Les Twists". De saus en pasta zijn nu in een een polypropyleen beker van elkaar gescheiden. Door het deksel te draaien loopt de saus in de pasta op het moment dat je de pasta wil opeten. Hierdoor stijgt de levensduur van het product aanzienlijk. Daarnaast is er ook een soort van flap voorzien om de beker vast te houden als deze uit de oven wordt gehaald, zodat je vingers niet in aanraking komen met de warme beker.

Het is dus duidelijk dat de pastabox een ware revolutie heeft ondergaan zonder een nieuw product te moeten ontwikkelen. Eerder een bestaand product optimaliseren was voor het marketingbureau voldoende om een dalende trend in de verkoopcijfers tegen te gaan.

Proficiat aan IntoTheMinds voor het behalen van deze Award!